Zdraží auta i pivo ještě více? Cena hliníku vyskočila nejvýše za patnáct let, kvůli převratu v Guineji

Source: www.patria.cz/zpravodajstvi/ www.kurzy.cz

ermínové kontrakty na dodání aluminium dnes při obchodování v Číně zdražily nejvýše od roku 2006. Na desetileté maximum se pak aluminium dnes dostal na burze v Londýně. Důvodem je politický otřes v africké Guineji, která patří k vedoucím světovým vývozcům bauxitu, z něhož se aluminium získává.  

V západoafrické zemi probíhá pokus o vojenský puč, který ohrožuje dodávky bauxitu zejména do Číny. Guinejský bauxit představuje více než polovinu veškerých dovozů bauxitu do Číny. Burzovní obchodníci se obávají, že omezení dodávek do Číny může způsobit závažný výpadek v produkci aluminium, který by vedl na již tak napjatém trhu k dalšímu růstu jeho ceny.  

Aluminium se využívá při výrobě například součástek do automobilů nebo plechovek na nápoje. Například i čeští výrobci piva často zdůvodňují zdražování baleného chmelového moku růstem cen obalových materiálů. Dovoz hliníkových polotovarů z Číny do Česka se ale do loňska podílel na celkovém dovozu aluminium do ČR jen necelými čtyřmi procenty. EU ovšem loni zavedla až 48procentní prozatímní clo na dovoz hliníkových výlisků z Číny. Letos v dubnu stanovila toto clo až na 46,7 procenta. Důvodem je to, že se v EU stále prodávají čínské hliníkové výrobky za uměle nízkou cenu, což poškozuje unijní výrobce. 

Aluminium však letos zdražil na londýnské burze o zhruba čtyřicet procent. Ve spojení se cly, která EU uvaluje, tak takový růst cen může vést k citelnému zdražování hliníkových výrobků v EU. To by dále přispělo k celkové vlně zdražování vstupních materiálů, která v Česku momentálně pomáhá zadělat na dost možná nejvýraznější spotřebitelskou inflaci, až čtyřprocentní, od roku 2008.   

Lukáš Kovanda, Ph.D., Hlavní ekonom, Trinity Bank

Národní ekonomická rada vlády (NERV)

Zdraží auta i pivo ještě více? Cena hliníku vyskočila nejvýše za patnáct let, kvůli převratu v Guineji

Source: www.patria.cz/zpravodajstvi/ www.kurzy.cz

ermínové kontrakty na dodání aluminium dnes při obchodování v Číně zdražily nejvýše od roku 2006. Na desetileté maximum se pak aluminium dnes dostal na burze v Londýně. Důvodem je politický otřes v africké Guineji, která patří k vedoucím světovým vývozcům bauxitu, z něhož se aluminium získává.  

V západoafrické zemi probíhá pokus o vojenský puč, který ohrožuje dodávky bauxitu zejména do Číny. Guinejský bauxit představuje více než polovinu veškerých dovozů bauxitu do Číny. Burzovní obchodníci se obávají, že omezení dodávek do Číny může způsobit závažný výpadek v produkci aluminium, který by vedl na již tak napjatém trhu k dalšímu růstu jeho ceny.  

Aluminium se využívá při výrobě například součástek do automobilů nebo plechovek na nápoje. Například i čeští výrobci piva často zdůvodňují zdražování baleného chmelového moku růstem cen obalových materiálů. Dovoz hliníkových polotovarů z Číny do Česka se ale do loňska podílel na celkovém dovozu aluminium do ČR jen necelými čtyřmi procenty. EU ovšem loni zavedla až 48procentní prozatímní clo na dovoz hliníkových výlisků z Číny. Letos v dubnu stanovila toto clo až na 46,7 procenta. Důvodem je to, že se v EU stále prodávají čínské hliníkové výrobky za uměle nízkou cenu, což poškozuje unijní výrobce. 

Aluminium však letos zdražil na londýnské burze o zhruba čtyřicet procent. Ve spojení se cly, která EU uvaluje, tak takový růst cen může vést k citelnému zdražování hliníkových výrobků v EU. To by dále přispělo k celkové vlně zdražování vstupních materiálů, která v Česku momentálně pomáhá zadělat na dost možná nejvýraznější spotřebitelskou inflaci, až čtyřprocentní, od roku 2008.   

Lukáš Kovanda, Ph.D., Hlavní ekonom, Trinity Bank

Národní ekonomická rada vlády (NERV)